Kursusbeskrivelse:
Skrivesituationer, skrivedidaktik og nye vurderingskriterier
Den nyeste bekendtgørelse for folkeskolens prøver bød på ganske store ændringer i kravene til og vurderingen af elevernes skriftlige besvarelser.
Fokus i vurderingen af elevteksterne lægges på funktion, indhold og form.
Hvad betyder det for undervisningen i skriftlig fremstilling, og hvad skal vi særligt arbejde med for at give eleverne både indblik, overblik og ikke mindst skrivelyst?
Et af nøglebegreberne er skrivesituationen og de overvejelser, der følger med at sætte sig ind i den situation, som teksten indgår i.
På dette kursus arbejder vi med udvikling af elevernes skrivekompetence; hvad er udgangspunktet, hvad kan og vil de med teksterne, og hvem skal de skrive til?
Vi inddrager også erfaringer med de nye kriterier fra prøverne i maj-juni 2022.
Kursusprogram:
· De tre tekstkategorier
· Skrivesituationer
· Fremstillingsformer og hensigt med teksten
· Hvem skriver teksten – og hvem skal læse den? Afsender og modtager
· De små dryp – eksempler på skriveøvelser
· Ind i – og bag om de nye vurderingskriterier; funktion, indhold og form.
Målgruppe:
Dansklærere i 7.-10. årgang
Om underviseren:
Birgitte Therkildsen

Danskfaglig konsulent i Greb om Dansk.
Uddannet lærer, pd i dansk og har blandt andet arbejdet som danskkonsulent i UVM og Dansklærerforeningens Hus.
Oplægsholder, læremiddelforfatter og beskikket censor.
Optaget af at skabe sammenhæng i danskfaget samtidig med at vi afprøver nye veje og muligheder
Tilbud om overnatning
Der kan tilkøbes overnatning for kr. 600 for et enkeltværelse, og kr. 750 for et dobbeltværelse. Vi samarbejder med flere gode overnatningssteder i nærheden af skolen.
Kompetencefonden
Søg kompetencefonden om økonomisk støtte til kurset, overnatning og transport. Det er der mange skoler der benytter sig af. Skal søges inden kursusstart.