MUSIK SAMMENSPIL

Få inspiration til arbejdet med rytmisk samspil i musikundervisningen
Periode 8. - 9. februar 2022
Sted BALLE Kursus & Læring, 7182 Bredsten, Vejle
Underviser Lektor fra professionshøjskolen Absalon., Stefan Teilmann Laub Nielsen
Pris 2950 kr + moms. Ved tilmelding af 5 lærere fra samme skole betales kun for 4 lærere.
Tilmeldingsfrist Løbende online tilmelding
Medbring Computer eller IPAD

Kursusbeskrivelse sammenspil 

Hvordan kan man arbejde med rytmisk sammenspil med hele klasser?   

Hvilke sange og arrangementer er velegnede til dette?

Hvordan kan man anvende instrumenter til hele klasser, og hvilke skal man bruge?

Hvordan indstuderer man og leder sammenspil med storgrupper/hele klasser?

Det er spørgsmål som disse, vi arbejder med på dette kursus, hvor vi går i dybden med “Det spiller-metoden”. 

Man lærer at indstudere og lede sammenspilsarrangementer på kort tid, bl.a. ved at indstudere i puls, benytte groovebaseret musik m.m.

På kurset arbejder vi derudover med redskaber til at variere og udsmykke musikken fx breaks, collage, koreografi m.m., og vi skriver/arrangerer også arrangementer/grooves.

Metoden og arrangementerne er udviklet i 4. -6. klasser på flere skoler og der arbejdes med udgangspunkt i bøgerne Det spiller 1 (Dansk Sang 2014) og Det spiller 2 (Dansk Sang 2016).

På kurset vil der være kursuseksemplarer til udlån samt mulighed for at købe bøgerne.

Konkret vil man på dette kursus:

·      lære sammenspils metoden fra “Det spiller-bøgerne”

·      få træning i at arrangere, indstudere og lede sammenspil

·      få nye vinkler til at arbejde med udtryk og performance i sammenspil

·      få sammenspilsarrangementer “under huden” gennem rotation m.m.

·      fånetværk med kolleger omkring sammenspilsmetodik

Kurset kommer overvejende til at være praksisbaseret og med indlagte refleksioner og diskussioner undervejs.

Målgruppe:

Undervisere i musik fra 5.-10. klasse

Formål:

At give lærerne værktøjer til at arbejde med sammenspil ift. indstudering, ledelse, arrangement og performance.

Program

8. feb. 2022

09.30-10.00 Musikalsk tjek-ind, præsentationsrunde, formål og mål

10.00-10.30 Praktisk præsentation af sammenspilsmetodik

10.30-11.15 Oplæg og refleksioner vedr. sammenspilsmetodik

11.15-11.30 – pause –

11.30-13.00 Praktiske øvelser i sammenspilsmetodik – musikledelse (kursister)

13.00-14.00 – frokost på Balle –

14.00-15.30 Praktiske øvelser i sammenspilsmetodik – indstudering (kursister)

15.30-16.00 – pause med kaffe og kage –

16.00-16.30 Opsamling og refleksioner

16.30-18.00 Praktiske øvelser – fyld rygsækken op samt rotation og ledelse

18.00-19.00 – Aftensmad på Balle –

19.00-20.00 Sammenspil – fyld rygsækken op samt rotation og ledelse

9. feb. 2022

8.15-9.00 – Morgenmad på Balle –

9.00-10.30 Redskaber i sammenspil: improvisation, collage, koreografi m.m.

10.30-10.45 – pause –

10.45-12.15 Sammenspil – fyld rygsækken op samt rotation og ledelse

12.15-12.45 Oprydning i musiklokaler og afrunding af formål og mål    

12.45-13.00 Opsamling og evaluering

13.00-14.00 – frokost på Balle 

Tilbud om overnatning

Der kan tilkøbes overnatning for kr. 600 for et enkeltværelse, og kr. 750 for et dobbeltværelse. Vi samarbejder med flere gode overnatningssteder i nærheden af skolen.

Søg kompetencefonden om økonomisk støtte til kurset, overnatning og transport. Det er der mange skoler der benytter sig af. Skal søges inden kursusstart.

Læs mere HER

Om underviseren
Stefan Teilmann Laub Nielsen
Lektor ved professionshøjskolen Absalon.

Evaluering af kursist hos Stefan:

“Det bedste ved dit kursus, er helt sikkert dine erfaringer og din meget bevidste tydelige holdning til sammenspil i musikundervisningen. Du har gjort dig mange overvejelser og de er prøvet af på børn.

Du er en meget kompetent underviser, der med tydelighed, et højt fagligt niveau og stor musikalitet, får alle til at spille og føle sig godt tilpas i rummet.

Det er fedt at du viser alt og ikke forklarer ret meget, det er jeg sikker på virker rigtig godt på børn i alle aldre, så man meget hurtigt kommer igang med at lave musik.

Det er fedt at du har øret for musikken. Der skal være musik i rummet og det skal lyde godt.

Jeg er sikker på, at jeg nu får alle børn i klassen til at have lige roller, det er ikke kun den dygtige trommedreng og den dygtige klaverpige som bærer sammenspillet. Musikken er for alle”.
Kursist

Scroll til toppen