Nyt liv til din kommende årsplan
Ideer til danskaktiviteter, der går på tværs af kompetenceområderne.
Hvordan når jeg det hele …
Der er alt for mange genrer …
Der kommer hele tiden noget nyt …
Hvem har gode ideer til en kortfilm …
Må man godt …
Jeg plejer at …
Mange spørgsmål og overvejelser gør sig gældende, når undervisningen skal tilrettelægges og detailplanlægges. Og ofte griber man til det ”kendte og sikre” – hvis man altså ikke er helt ny dansklærer.
Men ind i mellem skal posen rystes, og måske kan der opnås en bedre sammenhæng og et bedre overblik i de danskfaglige aktiviteter, som vi byder eleverne.
Det giver dette kursus et kvalificeret bud på.
Du får:
- ideer til danskfaglige forløb, der kombinerer fagets kompetenceområder og kommer ud i nogle af fagets kroge og afkroge
- mulighed for at diskutere dine planer og ideer med andre dansklærere, der måske gør tingene på en anden måde
- et overblik over forskellige nyere materialer – både trykte og digitale
- et kort indblik i, hvordan undervisningsforløbene spiller sammen med de afsluttende prøver i dansk.
Program:
Formiddag
- Læseplan, kompetenceområder, tekstkategorier, fremstillingsformer, prøvekrav m.m.
- Eksempler på forskellige, nye undervisningsforløb med varierede danskaktiviteter
Eftermiddag
- Kort idéudveksling
- Aktuelle materialer til dansk 2023
- Undervisning og prøve – den gode sammenhæng
Målgruppe: Dansklærere i 6.-10.klasse
Om underviseren:
Birgitte Therkildsen

Danskfaglig konsulent i Greb om Dansk.
Uddannet lærer, pd i dansk og har blandt andet arbejdet som danskkonsulent i UVM og Dansklærerforeningens Hus.
Oplægsholder, læremiddelforfatter og beskikket censor.
Optaget af at skabe sammenhæng i danskfaget samtidig med at vi afprøver nye veje og muligheder
Kompetencefonden
Søg kompetencefonden om økonomisk støtte til kurset, overnatning og transport. Det er der mange skoler der benytter sig af. Skal søges inden kursusstart.