Undervisning af højtbegavede elever
Ved afslutningen af kurset vil deltagerne have:
- Øget forståelse for de særlige behov hos højtbegavede elever
- Praktiske redskaber til at differentiere undervisningen effektivt
- Strategier til at udvikle udfordrende og engagerende læringsaktiviteter for
- højtbegavede elever
Kursus program
Dag 1
09.00 – 09.30 Mulighed for morgenmad og kaffe
09.30 – 09.45 Velkommen præsentationsrunde
09.45 – 13.00 Undervisningsindhold
13.00 – 14.00 Frokost og pause
14.00 – 19.00 Undervisningsindhold
19.00 – 19.45 Aftensmad
19.45 – 20.30 Undervisningsindhold
20.30 – ? Mulighed for erfaringsudveksling og social hygge
Dag 2
08.15 – 09.00 Mulighed for morgenmad og kaffe
09.00 – 12.45 Undervisningsindhold
12.45 – 13.00 Afrundning og evaluering
13.00 – ? Frivilling frokost og herefter farvel og tak
Formål med kurset
Formål med kurset:
Formålet med et kursus om undervisning af højtbegavede elever er at øge lærernes forståelse for, hvad højtbegavelse indebærer, og hvordan det kan vise sig i en skolekontekst.
Kurset sigter mod at udstyre lærerne med konkrete værktøjer og strategier, der gør det muligt at differentiere undervisningen, så den imødekommer de særlige læringsbehov hos højtbegavede elever. Dette handler om at skabe udfordrende og engagerende læringsforløb, der ikke kun udfordrer de højtbegavede elever, men også understøtter resten af klassens læring.
Derudover har kurset til formål at hjælpe lærerne med at støtte højtbegavede elevers sociale og emotionelle trivsel. Det indebærer at forstå, hvordan man kan hjælpe disse elever med at navigere sociale relationer og sikre, at de føler sig inkluderede i klassefællesskabet.
Kurset fremmer en helhedsorienteret tilgang til undervisning, hvor samarbejde med kolleger, ledelse og forældre er centralt for at skabe et støttende og udfordrende læringsmiljø.
Endelig er formålet med kurset at opkvalificere lærerne, så de føler sig mere kompetente og trygge i deres rolle, når det gælder om at håndtere de særlige behov, som højtbegavede elever har.
Dette skal i sidste ende skabe en bedre skoleoplevelse for alle elever og bidrage til en mere inkluderende og differentieret undervisning i folkeskolen.
Kursusbeskrivelse
Kursusbeskrivelse:
Hvordan sikrer vi, at højtbegavede elever udfordres og trives i folkeskolen?
Dette kursus er målrettet lærere, som ønsker at udvikle deres kompetencer inden for undervisning af højtbegavede elever. Kurset vil fokusere på at give lærerne indsigt i, hvordan de kan identificere og støtte højtbegavede elever, så de opnår optimal læring og udvikling.
Deltagerne vil blive introduceret til en række pædagogiske strategier og praktiske værktøjer, der kan anvendes i hverdagen for at skabe en inkluderende og stimulerende undervisning.
Indhold:
- Hvad er højtbegavelse? Kendetegn og udfordringer
- Hvordan identificerer man højtbegavede elever?
- Differentieret undervisning: Tilpasning af indhold, processer og produkter
- Udvikling af berigende undervisningsaktiviteter
- Hvordan skaber man en balance mellem faglige udfordringer og social trivsel
- Samarbejde med kolleger, ledelse og forældre om højtbegavede elevers udvikling
- Praktiske eksempler og øvelser til direkte implementering i undervisningen
Om underviseren
Sandra Elisabeth Rygaard
Er uddannet lærer og arbejder som IT vejleder og teknologivejleder på en folkeskole i Randers.
Har arbejdet målrettet med teknologiforståelse igennem de sidste 2½ og med implementeringen af denne.
Arbejder også som fagpilot på Skolernes Udviklingscenter i Randers Kommune, som ansvarlig for et aktørforløb om teknologiforståelse.
Ved siden af dette, arbejder hun som fagpilot på Skolernes Udviklingscenter i Randers Kommune, med ansvaret for et aktørforløb om teknologiforståelse og Makermindset.
Samtidig er hun projektleder for Randers First Lego League.
Er derudover medadministrator på Facobookgruppen Kunstig Intelligens i Folkeskolen, fast skribent på Folkeskolen.dk og holder løbende oplæg og workshops omkring brugen af IT og teknologi i folkeskolen.
Sidst, men ikke mindst, er jeg en del af styrelsen i Danmarks IT- og Medievejlederforening.
Ofte stillede spørgsmål
Hele kursusforløbet er meget praksisnært.
Bygget op omkring en teoretisk tilgang, får man selv lov at prøve nogle ting af.
Ja.
Der er lagt tid ind i programmet til dette.
Kurset henvender sig til lærere der ønsker at øge fokus på de højtbegavede elevers behov – i samspil med resten af klassens behov.
Medbring en computer.
Varigheden. Vi er det eneste kursussted, der har 2-dages kurser. Længden er god, fordi kurset giver optimal mulighed for fordybelse og refleksion.
Tilbud om overnatning
Der kan tilkøbes overnatning for kr. 625 for et enkeltværelse, og kr. 850 for et dobbeltværelse. Vi samarbejder med flere gode overnatningssteder i nærheden af skolen.
Søg kompetencefonden om økonomisk støtte til kurset, overnatning og transport. Det er der mange skoler der benytter sig af. Skal søges inden kursusstart.
Læs mere HER
Overnatningssteder
-
- Hotel Bredehus, Kirkegade 25, 7182 Bredsten – 2 minutter i bil
-
- Topagergaard B&B, Bredstenlundvej 21, 7182 Bredsten – 4 minutter i bil
- Farmerannekset (Ravning B&B), Ravningvej 55, 7182 Bredsten – 4 minutter i bil
-
- Danhostel Vejle, Vardevej 485, Skibet, 7100 Vejle – 6 minutter i bil