Bag om
Kurserne gennemføres af undervisere, der alle er nøglepersoner inden for deres fag og som har flere års erfaring med faglig formidling.
Vi glæder os til at byde dig velkommen til BALLE Kursus & Læring!
Instruktører
Marianne hundebøl
Mette Strange
Tysk - Cooperative Learning - Klasseledelse - Målstyret undervisning - Undervisningsdifferentiering
Uddannet folkeskolelærer 2001 med linjefag i TYSK og DANSK, har undervist i både dansk og tysk i 7.-9. klasse. PD i projektledelse og organisationsudvikling, Master i Læreprocesser – med speciale i ’Forandringsledelse’.
Selvstændig konsulent og underviser i MEBO-Consult. www.mebo-consult.dk
Afholder kurser i Klasseledelse, Cooperative Learning, Målstyret undervisning.
Pædagogisk konsulent på Center for Undervisningsmidler i Vejle og Odense, 2008-2011. Forfatter til bogen ”Cooperative Learning og klasseledelse”, udgivet på Dafolo 2012. Medforfatter til materialet ”Innovation Step by Step – Berlin”, Young Enterprise.
Dansk
Birgitte Therkildesen
Dansk
Dansklærer i udskolingen gennem 25 år, Diplomuddannelse i dansk 1999, Fagkonsulent i dansk i UVM 2001 – 2010, Danskfaglig konsulent på UCL og i Dansklærerforeningens Hus 2010 – 2015. Nu selvstændig i firmaet Greb om Dansk med kursus- og konsulentopgaver indenfor dansk i grundskolen.
Forfatter til undervisningsmaterialer om bl.a. genrearbejde, læsning og skriftligt arbejde i udskolingen. Beskikket censor og medlem af opgavekommissionen for dansk skriftlig fremstilling.
Jeg er optaget af at styrke lærerne i deres danskfaglige arbejde, at formidle inspiration, ideer og fakta om fagets indhold og form.
Mine kurser tilrettelægges efter de ønsker skoler, centre og lærere måtte have – og kredser især om:
- Skriftlighed i udskolingen
- Skrivearbejde på langs ad danskfaget
- Folkeskolens afsluttende prøver; mundtlig prøve og ny skriftlig prøve med adgang til internettet
- Evaluering i dansk i de ældste klasser
- Inspiration til danskundervisningen – nye faglige forløb
- Fagteamarbejde i dansk
Undervejs inddrages Fælles Mål, Målstyring af undervisningen, arbejde med læringsmål, evalueringsformer og krav og formelle forhold ved de afsluttende prøver.
Tidligere kursistevaluering:
”Det er var et særdeles veltilrettelagt og godt kursus, hvor jeg som 8. klasses dansklærer fik meget værdifuld viden og samtidig en erkendelse af de områder, hvor jeg mangler viden - det sidste ikke mindst vigtigt. Oplægsholderen signalerede et dybtgående kendskab til området og formidlede stoffet på en rolig, logisk og ikke mindst konkret måde.”
Birgitte Therkildsen
Dansk
Lise Stadelund
Dansk
Uddannet lærer i 1997 og lærebogsforfatter. Ansat på Giersings Realskole i Odense. Underviser i dansk i 7. – 10. klasse. Er beskikket censor i skriftlig fremstilling i 9. og 10. klasse. Er optaget af danskfagets mange muligheder og spændende afveje i forhold til kommunikation, litteratur og modaliteter.
Lise Stadelund
Dansk
Ove Eskildsen
Håndværk & Design
Metalsløjd
Elevtilladte maskiner
Begynderkursus træ
Ove Eskildsen
Ove Eskildsen. Lektor og Cand. Pæd. Uddannet lærer med 20 års erfaring i skolen, 22 års erfaring fra læreruddannelsen i Skårup, Jelling, Århus og Dansk Sløjdlærerskole.
Underviser desuden på kompetencegivende kurser i Håndværk og design.
Har forestået i skrivegruppearbejdet omkring fælles mål i 2014 og 2018. Medforfatter bogen: Håndværk og design – et fag i skolen.
Charlotte risbjerg
Charlotte Risbjerg
Kommunikation og konflikthåndtering
Charlotte Risbjerg træner og faciliterer ledere og organisationer i at udvikle samarbejder i interne, eksterne og internationale relationer.
Hun medierer konflikter på arbejdspladser og hjælper relationer tilbage på ret kurs.
Derudover underviser hun i mediation, forhandling samt bredt indenfor konfliktledelse.
Hun har desuden arbejdet med konfliktrådgivning og mediation i efterskoleverden / den frie skoleverden gennem mange år.
Charlotte har en Master in Mediation & Conflict resolution (MMCR), er cand.negot i international forhandling & kultur, certificeret coach samt forfatter til diverse fagartikler og podcasts.
Derudover har hun mere end 30 års ledelseerfaring i internationalt regi, heraf 12 år med bopæl i udlandet.
Konfliktledelse i praksis
Louise Brask
Psykolog
Angstkursus
Louise Brask
Angst
Autoriseret psykolog med efteruddannelse i kognitiv terapi og specialiseret indenfor ACT og medfølelsesorienteret terapi.
https://psykologlouisebrask.dk/
Mette Hjelmborg
Mette Hjelmborg
Matematikvanskeligheder
Jeg er ansat på læreruddannelsen i Odense. I de seneste 15-20 år har jeg også arbejde med efter- og videreuddannelse af lærere, hvor jeg tilbyder kurser om elever med særlige behov, det matematiske sprog, og undersøgende matematikundervisning.
Matematikvanskeligheder & Matematikvejleder
Bo Kristensen
GeoGebra – Matematik
Matematikvejleder
Bo Teglskov Kristensen
GeoGebra - Matematik
Bo har arbejdet som lærer i København og Odense fra 2002 til 2014.
Fra 2014 har han været ansat på CFU i Odense som pædagogisk konsulent i matematik og IT. Som en del af sit job på CFU sidder Bo i ledelsen af det Danske GeoGebra Institut, hvor et af formålene er at sprede kendskabet til og brugen af GeoGebra i undervisningsverdenen. I den forbindelse har han holdt en del kurser i GeoGebra både i Danmark og flere andre steder i Europa.
Sideløbende med konsulentjobbet har han arbejdet som lærebogsforfatter for Gyldendal og har bl.a. været med til at lave et matematiksystem til indskolingen.
Rikke Teglskov Kristensen
Rikke Teglskov Kristensen
Rikke er ansat på Center for Undervisningsmidler ved UCL i Odense og Vejle. De seneste 10 år har Rikke arbejdet med vejledning af matematiklærere i forhold til digitale og analoge læremidler. Derudover afvikler hun kortere kurser/kompetenceudviklingsforløb for matematiklærere/skoler bl.a. med omdrejningspunkt i IT eller kompetenceorienteret matematikundervisning, Rikke bidrager bl.a. til arbejdet i Det Danske GeoGebra Institut. Hun har tidligere arbejdet som folkeskolelærer i både privat/friskoleverdenen og på en kommunal folkeskole. Rikke er desuden beskikket censor og medlem af opgavekommissionen i matematik og har fra de arbejdsopgaver tilegnet sig et indgående kendskab til afgangsprøverne i matematik.
Matematikvejleder
Morten Graae
Morten Graae
Matematik
Læreruddannet. Underviser i matematik og fysik/kemi på Bjergsnæs Efterskole. Uddannet lærer. Medforfatter til Matematikbanken.dk.
Matematik
Anne Revsholm
Anne Revsholm
Tysk
Anne Nørgaard Revsholm, uddannet folkeskolelærer i 2005, har undervist i tysk i 9.-10. klasse i 16 år, efterskolelærer på Bjergsnæs Efterskole, Master i Fremmedsprogspædagogik.
Medstifter af og forfatter på Tyskbanken.dk.
Tysk
Sarah nakel
Sarah Nakel
Engelsk - native speaker
Sarah Nakel er native speaker; derfor er kursussproget engelsk. Sarah er lærer og engelskvejleder i Solrød kommune og boet i Danmark siden 1995.
Hun er ved at afslutte en Masters på KBH uni, i ‘Fremmedsprogs-pædagogik’ - hvordan man lærer sprog.
Sarah har været med til at skrive Fælles Mål for grundskolen.
Engelsk
Ina borstrøm
Ina Borstrøm
Selvstændig læsekonsulent og lærebogsforfatter og er uddannet audiologopæd fra Københavns Universitet, hvor Ina også har arbejdet. Ina har været læsekonsulent i Køge kommune, men er i dag selvstændig læsekonsulent, foredragsholder og lærebogsforfatter.
Hun har deltaget i flere undersøgelser om begynderundervisning og massive læse- og stavevanskeligheder hos børn og voksne.
Ina er medforfatter på en række undervisningsmaterialer, herunder Den første læsning, Den sikre læsning, Læseevaluering på begyndertrinnet og VAKS for elever med ordlæsevanskeligheder.
Læsevejleder & Effektiv læseundervisning
Stephan theede
Stephan Theede
Uddannet folkeskolelærer 2003.
Opvokset med tysk far og dansk mor.
Underviser i tysk i udskolingen på 18. år.
Tysk- og musiklærer på Brøruphus Efterskole.
Tysk
Stefan theilmann laub nielsen
Stefan Teilmann Laub Nielsen
Lektor fra professionshøjskolen Absalon.
Evaluering fra kursist hos Stefan:
“Det bedste ved dit kursus, er helt sikkert dine erfaringer og din meget bevidste tydelige holdning til sammenspil i musikundervisningen. Du har gjort dig mange overvejelser og de er prøvet af på børn.
Du er en meget kompetent underviser, der med tydelighed, et højt fagligt niveau og stor musikalitet, får alle til at spille og føle sig godt tilpas i rummet.
Det er fedt at du viser alt og ikke forklarer ret meget, det er jeg sikker på virker rigtig godt på børn i alle aldre, så man meget hurtigt kommer igang med at lave musik.
Det er fedt at du har øret for musikken. Der skal være musik i rummet og det skal lyde godt.
Jeg er sikker på, at jeg nu får alle børn i klassen til at have lige roller, det er ikke kun den dygtige trommedreng og den dygtige klaverpige som bærer sammenspillet. Musikken er for alle.
kursist”
Musik som valgfag
Mikkel wejdemann
Mikkel Wejdemann
Selvstændig konsulent med firmaet MadMikkel. Uddannet lærer med 11 års erfaring i folkeskole og efterskole, gæsteunderviser på læreruddannelsen på UCC – København.
Udvikler på diverse madprojekter primært målrettet børn og unge, samt efteruddannelses- og inspirationsforløb for f.eks. lærere og køkkenpersonale. Har gennem årene arbejdet tæt med maddidaktiker Helle Brønnum Carlsen og bl.a kørt undervisningsforløb og skrevet kogebog sammen. https://madmikkel.dk/
Madkundskab
lykke Østrup andersen
Lykke Østrup Andersen
Folkeskolelærer
Landsformand i Danmarks Billedkunstlærere
Linjefag i billedkunst, håndværk og design og biologi. Underviser i billedkunst på alle klassetrin på 25. år. Afholdt tre års forsøgsprøver i valgfaget billedkunst under UVMs fors øg i 2009-11. Underviser på kurser for Danmarks Billedkunstlærere. Forfatter til kapitel om prøve i billedkunst i bogen “Visualitet i undervisningen” og artikler om billedkunst. Medlem af UVMs skrivegruppe for billedkunst i 2013 og 2019. Medlem af UVMs faggruppe for faget billedkunst i folkeskolen.
Billedkunst
susanne skou kristensen
Susanne Skou Kristensen
Adjunkt i billedkunst og håndværk og design på UCN
Næstformand i Danmarks Billedkunstlærere
Uddannet folkeskolelærer med linjefagene billedkunst, håndarbejde og dansk. 16 års undervisningserfaring fra folkeskole, billedskole og læreruddannelsen. Beskikket censor i billedkunst, håndværk og design og bachelorprojekt på læreruddannelsen. Forfatter til kapitel om eksperimenterende billedkunst i bogen ”Visualitet i undervisningen” og flere faglige artikler. Medlem af UVMs faggruppe for faget billedkunst i folkeskolen.
Billedkunst