Det tænkende klasserum – matematik
I sin bog ”Det tænkende klasserum” beskriver Peter Liljedahl 14 pædagogiske praksisser, hvor formålet er at skabe en undervisning, der udvikler elevernes evne til at reflektere, samarbejde og tænke selvstændigt.
Dette kursus tager udgangspunkt i, hvordan jeg selv anvender flere af Peter Liljedahls praksisser i min egen undervisning og hvilken effekt det har haft på både min egen og mine elevers oplevelse af matematikfaget.
Det handler ikke om at vende op og ned på alt hvad du gør, men om at bringe netop de elementer i spil, som passer ind i din hverdag og den matematikundervisning, du ønsker at præsentere dine elever for.
På kurset får du via konkrete opgaver og praktiske øvelser indsigt og inspiration til, hvordan du kan inddrage elementer fra det tænkende klasserum i din egen undervisning. Her vil der være særligt fokus på hvordan eleverne arbejder, hvilke opgaver eleverne arbejder med, hvordan du som lærer stiller spørgsmål og hvordan du inddrager IT, afleveringsopgaver og lektier.
Du behøver ikke at have læst bogen eller prøvet det selv. Det vigtigste er, at du er nysgerrig på at sætte tænkning i centrum og har lyst til at reflektere over egen praksis sammen med de øvrige deltagere. Alle kan være med!
Målgruppe
Matematiklærere i udskolingen (7.- 10.kl.)
Om underviseren:
Kristoffer Krab Søgaard

Kristoffer er ansat på Marie Mørks Skole i Hillerød, hvor han er matematikvejleder og underviser i matematik i udskolingen.
Ud over 14 års erfaring med matematikundervisning inden for de frie skoler, har han sammenlagt 10 års erfaring som forlagsredaktør, læringskonsulent og udvikler af matematikindhold til digitale platforme.
Tilbud om overnatning
Der kan tilkøbes overnatning for kr. 625 for et enkeltværelse, og kr. 850 for et dobbeltværelse. Vi samarbejder med flere gode overnatningssteder i nærheden af skolen.
Kompetencefonden
Søg kompetencefonden om økonomisk støtte til kurset, overnatning og transport. Det er der mange skoler der benytter sig af. Skal søges inden kursusstart.