Matematikvejleder- kursus

Deltagelse på alle 3 moduler udløser et kursusbevis, så man har “papir på”, at man er klar på at forestå opgaverne som matematikvejleder
Periode Modul 1: 25. - 27. november 2025
Modul 2: 7. - 9. januar 2026
Modul 3: 13. - 15. april 2026
Sted BALLE Kursus & Læring, 7182 Bredsten, Vejle
Underviser Anne-Christine Weber + flere
Pris 15.950 kr + moms
Tilmeldingsfrist Løbende online tilmelding
Medbring Computer eller IPAD

Matematikvejlederkurset arrangeres i et samarbejde med Efterskoleforeningen – men er åbent for undervisere fra alle skoler og alderstrin.

Kurset er opdelt i 3 moduler, der samlet kvalificerer deltagerne til at forestå de mange elementer, der er knyttet til opgaven som matematikvejleder.

Efter kurset vil deltagerne kunne

  • vejlede kolleger og ledelse vedrørende matematikundervisningens indhold og metoder
  • træffe velovervejede didaktiske valg om aktuelle læremidler, digitale teknologier samt indgå i en diskussion herom
  • varetage koordinerende funktioner i forbindelse med udvikling af skolens matematikundervisning

Matematikvejlederkurset er tilrettelagt med oplæg, fælles gennemgang, didaktiske diskussioner, praktiske øvelser og med plads til faglig fordybelse.

Vi vil undervejs på kurset arbejde med planlægning, gennemførsel, evaluering og analyse af matematikundervisningen

Kursus program

God indsigt i områderne omkring de forskellige matematiske emner. Ikke mindst hvordan vi arbejder med de elever der har det svært, både på grund af at være bagud rent fagligt men også dem der har kognitive brister.

Kursusbeskrivelse

 

Modul 1 
Kompetenceorienteret matematik

Dette modul har til formål at udvide deltagernes viden og praksis inden for de seks matematiske kompetencer og at kunne indgå kvalificeret i diskussioner om kompetenceorienteret undervisning. Modulet forbereder deltagerne på at planlægge, gennemføre og evaluere undervisning med fokus på kompetencer, samt at bidrage aktivt til faglig udvikling og kultur på egen skole. 

Deltagerne får redskaber til at facilitere fagteammøder, igangsætte fagdidaktiske udviklingsarbejder og indgå i faglige drøftelser med kolleger om undervisningens mål, middel og evaluering. Der sættes fokus på, hvordan matematikundervisning kan tilrettelægges med afsæt i de seks kompetencer, og hvordan man kan udvikle en evalueringskultur der understøtter kompetenceorienteret læring. 

Indhold:

  • Matematik før og nu – hvorfor matematiske kompetencer?
  • De seks matematiske kompetencer som mål og middel i undervisningen
  • Redidaktisering af læremidler i en kompetencebaseret kontekst
  • Evaluering af kompetenceorienteret undervisning – herunder også testtraditioner og vurderingskultur
  • Facilitering af fagteammøder og kollegial faglig sparring
  • Udvikling og styrkelse af den faglige kultur på skolen

Udbytte:

Efter modulet vil deltagerne kunne:

  • Forstå og anvende de seks matematiske kompetencer som både mål og middel i undervisningen
  • Planlægge, tilrettelægge, gennemføre og evaluere kompetenceorienteret matematikundervisning
  • Bidrage aktivt til faglige drøftelser og udviklingsarbejde i fagteamet
  • Facilitere fagteammøder med fokus på udvikling, refleksion og erfaringsdeling
  • Vejlede kolleger i fagdidaktiske spørgsmål og kvalificere kollegiale indsatser
  • Bidrage til etablering og vedligeholdelse af en evalueringskultur i matematikfaget

Modul 2
Matematik med it

Teknologi i matematikundervisningen og didaktiske perspektiver 

Dette modul giver deltagerne indsigt i didaktiske perspektiver på teknologianvendelse i matematikundervisningen og klæder dem på til at integrere digitale værktøjer på en meningsfuld måde. Gennem analyser, diskussioner og praktiske øvelser får deltagerne kompetencer til at vurdere teknologiers potentialer og begrænsninger samt vejlede kolleger i en kvalificeret anvendelse af digitale læremidler.

Indhold:

  • Didaktisk rammesætning af digitale værktøjer i matematikundervisningen, herunder regneark, dynamisk geometri og CAS
  • Udvikling af vejlederrollen i forbindelse med vejledning og støtte af kolleger i brug af it
  • Redidaktisering af undervisningsmaterialer for at sikre en relevant brug af teknologi
  • Kritisk refleksion over teknologiens rolle, herunder forståelse versus ukritisk anvendelse (black box-problematikken)

Udbytte:
Efter modulet vil deltagerne kunne:

  • Analysere og vurdere digitale læremidler og teknologiers anvendelighed i matematikundervisningen
  • Tilrettelægge undervisning, der aktivt udnytter teknologiens potentiale
  • Formidle viden om teknologiens muligheder og begrænsninger til kolleger
  • Inspirere og vejlede kolleger i anvendelse af teknologi i undervisningen

Modul 3
Børn og unge med særlige behov 

Dette modul giver deltagerne indsigt i de typiske udfordringer, som elever på mellemtrin og i udskolingen kan møde i matematikundervisningen. Gennem praksisnær undervisning og refleksion bliver deltagerne klædt på til at planlægge, gennemføre og evaluere differentieret matematikundervisning, der tager højde for både faglige udfordringer og elevernes motivation.  På modulet sættes fokus problemstillinger indenfor centrale områder, herunder regnestrategier, brøker, decimaltal, procent, ligninger, algebra og funktioner. 

Der sættes samtidig fokus på vejledning af kolleger om relevante pædagogiske og didaktiske tiltag i arbejdet med elever, der har særlige behov i matematik. 

Indhold:

  • Kendetegn ved typiske matematikvanskeligheder hos elever i mellemtrin og udskoling
  • Differentiering af undervisningen med fokus på fagligt udfordrede og højt præsterende elever
  • Didaktiske og pædagogiske valg i arbejdet med elever med særlige behov
  • Udfordringer og mulige indsatser inden for centrale områder i matematik
  • Kollegial sparring og vejledning i forbindelse med inkluderende matematikundervisning

Udbytte:

Efter modulet vil deltagerne kunne:

  • Identificere og analysere typiske matematikvanskeligheder og faglige udfordringer hos elever på mellemtrin og i udskoling
  • Tilrettelægge, gennemføre og evaluere differentieret matematikundervisning, der imødekommer både fagligt udfordrede elever, samt højt præsterende elever
  • Støtte elever med lav motivation og matematikangst gennem inkluderende tiltag
  • Kunne vejlede kolleger og bidrage til faglig sparring og udvikling i fagteamet

Om instruktørerne

Anne-Christine Weber

Tidligere lærer og matematikvejleder i Gladsaxe Kommune. Snart uddannet cand. pæd. didaktik (matematik) og lærebogsforfatter. 

Instruktør i projektet ”faglig opkvalificering i matematik med it” v. Danmarks matematiklærerforening og Forlaget Matematik.

Anne-Christine er medforfatter på en række undervisningsmaterialer, herunder matematiksystemet Reflex, Matematik med it 1 og mindre inspirationsbøger som fx Matematik i bevægelse, Regnefingre mv.

Marie Louise Brücker

Lærer og matematikvejleder i Gladsaxe Kommune.

Konsulent i Forlaget Matematik med ansvar for digitale læremidler. 

Instruktør i projektet ”faglig opkvalificering i matematik med it” v. Danmarks matematiklærerforening og Forlaget Matematik. 

Katrine Thorup Windfeldt

Tidligere lærer i Lyngby Taarbæk kommune. 

Snart uddannet cand. pæd. didaktik (matematik)

Ofte stillede spørgsmål

Der vil være en del teori. Men mange elementer vil også blive afprøvet i praksis.

Der vil både være god tid til at dele tanker og ideer med de andre kursister. Det samme gælder med instruktørerne på kurset.

Kurset henvender sig til matematiklærere, matematikvejledere og andre med interesse for matematikvejledningen.

Medbring en computer
Både til notestagning og til brug i selve matematikken.

Tilbud om overnatning

Der kan tilkøbes overnatning for kr. 625 for et enkeltværelse, og kr. 850 for et dobbeltværelse. Vi samarbejder med flere gode overnatningssteder i nærheden af skolen.

Søg kompetencefonden om økonomisk støtte til kurset, overnatning og transport. Det er der mange skoler der benytter sig af. Skal søges inden kursusstart.

Læs mere HER

Overnatningssteder

Scroll to Top