HISTORIE MÅ GODT VÆRE SJOVT

Få inspiration til, hvordan historie kan gøres nærværende for eleverne og give dem en forståelse for, at de både er historieskabte og historieskabende
Periode 13. - 14. januar 2025
Sted BALLE Kursus & Læring, 7182 Bredsten, Vejle
Underviser Lars Allan Haakonsen
Pris 2995 kr + moms.
Tilmeldingsfrist Løbende online tilmelding
Medbring Evt. en computer

Historie må godt være sjovt

Lad os være ærlige. Der findes nok enkelte elever i udskolingen, som ikke har historie som yndlingsfag. Det kan være svært for disse elever at forstå hvad faget kan bruges til, og måske kan undervisningen virke fjern og uden relevans for deres verden. 

Historie handler – heldigvis – om mere end gamle, magtfulde mænd og store krige, ligesom undervisningen bør være mere end portalforløb og kahoots.

På dette kursus gives inspiration til, hvordan historie kan gøres nærværende for eleverne og give dem en forståelse for, at de både er historieskabte og historieskabende. Som deltager i dette kursus skal vi undersøge, fordybe os, eksperimentere, præsentere, diskutere, improvisere og reflektere over den gode historieundervisning – og ikke mindst blive klogere. 

Indhold og formål

På kurset vil der være særligt fokus på kanonpunkterne Murens fald, Augustoprør og jødeaktion 1943, herunder også samarbejdspolitikken, retsopgøret og ikke mindst Holocaust.
Vi skal bl.a. afprøve dilemmarollespil, grafisk facilitering og bevægelse i historieundervisningen, ligesom vi ser nærmere på, hvordan genstandsdidaktik kan bruges.
Desuden skal vi selvfølgelig koble det hele på Fælles Mål og afgangsprøven.

Formen er en vekselvirkning mellem oplæg og introduktion, afprøvning af tilgange, refleksionssamtaler og videndeling, ligesom den enkelte kursist også skal fremstille skitser til egne undervisningsforløb.

Konkret vil dette kursus bl.a. give:

  • Et øget kendskab til Fælles Mål og sammenhængen mellem årsplaner og afgangsprøven.
  • Et indblik i – og afprøvning af – dilemmarollespil i historieundervisningen.
  • Afprøvning af grafisk facilitering – kræver ingen kreative forudsætninger – og betydningen for en engagerende undervisning
  • Mulighed for at udvikle genstandsdidaktik
  • Eksempler på hvordan bevægelse kan inddrages meningsfuldt i historieundervisningen.

Målgruppe

Historielærere i 7.-9. klasse fra alle skoleformer. 

Om underviseren:

Lars Allan Haakonsen

Uddannet lærer og mangeårig CFU-konsulent. 

Optaget af at skabe interesse og fascination for historiefag.
Læremiddelforfatter og står bag websiden www.historiefidusen.dk.
Arbejder på Sindal Skole som historielærer.

Tilbud om overnatning

Der kan tilkøbes overnatning for kr. 625 for et enkeltværelse, og kr. 850 for et dobbeltværelse. Vi samarbejder med flere gode overnatningssteder i nærheden af skolen.

Kompetencefonden

Søg kompetencefonden om økonomisk støtte til kurset, overnatning og transport. Det er der mange skoler der benytter sig af. Skal søges inden kursusstart.

Læs mere HER

Scroll to Top