Kontaktlærerkursus
Som deltager på kurset går du hjem med..
- Ny, konkret inspiration og energi til kontaktlærerarbejdet
- Konkrete værktøjer til at arbejde med din egen rolle og praksis
- Fælles sprog for at italesætte og reflektere over den særlige rolle, det er at være kontaktgruppelærer
Kursus program
Dag 1
09.00 – 09.30: Mulighed for morgenmad og kaffe
09.30 – 10.30: Velkommen præsentationsrunde, motivation for hvorfor du er på kurset
10.30 – 13.00: Hvorfor overhovedet have kontaktgrupper?
- Værdien af kontaktgruppefællesskaber – som skole, og set fra de unges perspektiv
- Accept at kontaktlærerarbejdets værdi
- Kontaktgruppefællesskabernes mange former
13.00 – 14.00: Frokost og pause
14.00 – 15.30: Kontaktgruppeliv i Praksis 1: Årshjul og aktiviteter
- Fællesskabers udvikling over tid
- Hvilke øvelser giver det mening at lave hvornår i kontaktgruppefællesskabet
- Introduktion og meningsskabelse i forhold til “Min Efterskolebog”
15.30 – 16.00: Pause med kaffe og kage
16.00 – 19.00: Kontaktgruppeliv i Praksis 2: Kontaktlærerrollen og teamwork
- “De 4 K’er”: Kontakt, kontrakt, kommunikation og kontekst
- Teamsamarbejde om en eller flere kontaktgrupper
- Lærerens egne kompetencer, præferencer og tilladelige svagheder
19.00 – 19.45: Aftensmad
19.45 – 20.45: Kontaktgruppen som “Det gode team”
- Forskellige perspektiver på kontaktgruppen som… et landshold i håndbold? en spejderpatrulje? Et adventurerace eller cykelhold?
20.45 – ? Mulighed for social hygge
Dag 2
08.30 – 09.00: Mulighed for morgenmad og kaffe
09.00 – 09.45: Siden i går – refleksion på gårsdagens øvelser og samtaler
09.45 – 11.45: Samtale og vejledning i praksis
- Praktiske perspektiver på pædagogisk vejledning
- Konkrete samtaleøvelser og -modeller
- Simple tips og tricks til at starte både den besværlige og den opløftende samtale
11.45 – 12.45: Walk and talk – hvad tager jeg med hjem
- Hvad gør jeg anderledes i morgen frem for da jeg kom?
12.45 – 13.00: Opsamling og evaluering
13.00 – ?: Frivillig frokost og farvel
Formål med kurset
Kontaktlærerkurset er både for den nye og den erfarne kontaktlærer. Formålet er at give flere gode redskaber til læreren i arbejdet med kontaktgruppen
Det gør vi ved at inspirere til og prøve forskellige praktiske øvelser, men også gennem refleksioner og kvalificerende diskussioner omkring formålet med overhovedet at have kontaktgrupper.
Du får således både konkret inspiration til egen praksis, men også et solidt fagligt afsæt for, at du selv og eleverne ser meningen med at dyrke kontaktgruppefællesskabet.
”Efterskolernes vigtigste opgave er at give de unge det, de ikke vidste, de gerne ville have”
Dannelse, der virker, 2011
Kursusbeskrivelse
KURSUSBESKRIVELSE:
Efterskolen er som skoleform kendetegnet ved sine særlige samværsformer, hvor den ”intergenerationelle samvær” mellem de unge og de voksne er hel unik.
På både godt og ondt træder vi på Løgstrupsk vis ind i hinanden, når vi første skoledag tager imod de nervøse teenagere, men over tid skaber vi relationer der udvikler.
Eleverne har sagt “ja” til netop denne skole pga. et interessefællesskab, men når de går hjem sidste skoledag, var det ikke håndbolden, mountainbike eller Cambridge English, der forandrede dem mest!
At være kontaktgruppelærer er et kæmpe ansvar. Vi får ansvaret for en gruppe unge, som vi på forhånd ved, at vi kommer til både at glædes over og bøvle med.
Vi ved, at det kommer til at kræve faglighed og en professionel relationskompetence, der ikke kan trænes på lærerseminariet, hvis vi skal lykkes.
På kontaktlærerkursus dykker vi ned i emner, der har relevans for den særlige faglighed det kræver at beherske det intergenerationelle samvær professionelt:
- Hvordan skaber jeg et forrygende kontaktgruppefællesskab?
- Hvilke udviklingsfaser gennemgår sådan en kontaktgruppe egentlig, og hvad giver det mening at lave hvornår?
- Hvilke konkrete aktiviteter kan jeg lave med min kontaktgruppe?
- Hvordan kan jeg vejlede og samtale med unge, der er på vej mod stjernerne – eller ned i kulkælderen?
- Hvad vil det sige både at have en god kontakt, men også en ordentlig kontrakt med de unge?
Om underviserne
Rasmus Seistrup
Rasmus er mangeårig leder i efterskoleverdenen, hvor han har fungeret som både lærer, viceforstander og aktuelt som forstander. Derudover har Rasmus gennem mere end ti år været konsulent og coach inden for det gode arbejdsliv, stresshåndtering, konflikthåndtering og gør desuden brug af diverse profilværktøjer. Rasmus er uddannet lærer, coach og leder og har som sagt særlig interesse for det gode arbejdsliv.
Kasper Hyttel
Kasper har været efterskolelærer, afdelingsleder, vejleder og undervist på efteruddannelse i mere end 10 år. Som lærer og kandidat i pædagogisk psykologi er han særligt optaget af kontaktlærerrollen, pædagogisk vejledning af unge, organisationspsykologi og digitalt arbejdsmiljø.
Kasper og Rasmus har arbejdet professionelt sammen i mere end 8 år – Det er din garanti for høj energi, fagligheder, der supplerer hinanden og kammeratlige benspænd, der efterlader dig med både smil på læben og stof til eftertanke.
Ofte stillede spørgsmål
Hele kursusforløbet er meget praksisnært.
Så det hele forsøges overleveret så det kan bruges i egen praksis derhjemme.
Ja – i høj grad!
Både til nye og erfarne lærere.
Medbring en computer.
Varigheden. Vi er det eneste kursussted, der har 2-dages kursus. Længden er god, fordi det kan være svært for lærere at være væk fra deres undervisning i flere dage.
Tilbud om overnatning
Der kan tilkøbes overnatning for kr. 625 for et enkeltværelse, og kr. 850 for et dobbeltværelse. Vi samarbejder med flere gode overnatningssteder i nærheden af skolen.
Søg kompetencefonden om økonomisk støtte til kurset, overnatning og transport. Det er der mange skoler der benytter sig af. Skal søges inden kursusstart.
Læs mere HER
Overnatningssteder
-
- Hotel Bredehus, Kirkegade 25, 7182 Bredsten – 2 minutter i bil
-
- Topagergaard B&B, Bredstenlundvej 21, 7182 Bredsten – 4 minutter i bil
- Farmerannekset (Ravning B&B), Ravningvej 55, 7182 Bredsten – 4 minutter i bil
-
- Danhostel Vejle, Vardevej 485, Skibet, 7100 Vejle – 6 minutter i bil