Kursusbeskrivelse:
Vi vil gennem øvelser sætte fokus på typiske matematikvanskeligheder, også talblindhed, for mellemtrins – og udskolingselever.
Vi vil fokusere på årsager til og kortlægning af matematikvanskeligheder og se på mulige didaktiske greb og tiltag i den daglige undervisning.
Matematikvanskeligheder og især talblindhed bliver ofte omtalt som en overset diagnose. Selv om der i dag er bred enighed om at talbindhed findes halter området på mange måder efter ordblindhed, hvor man i flere år har arbejdet med anerkendelse, kortlægning og hjælpemidler til de ordblinde.
Nøgleord til programmet
Overblik over typer af matematikvanskeligheder, herunder talblindhed
Årsager til og kortlægning af matematikvanskeligheder
Didaktiske greb og ideer til undervisningen.
Målgruppe:
Matematiklærere i 4. – 10. klasse
Tilmeldingsfrist
Medbring
Computer eller Ipad.
Om underviseren:
Mette Hjelmborg
Jeg er ansat på læreruddannelsen i Odense. I de seneste 15-20 år har jeg også arbejde med efter- og videreuddannelse af lærere, hvor jeg tilbyder kurser om elever med særlige behov, det matematiske sprog, og undersøgende matematikundervisning.
Søg kompetencefonden om økonomisk støtte til kurset og til transport. Det er der mange skoler der benytter sig af. Skal søges inden kursusstart.
Læs mere HER