Kurset giver dig
- Et indblik i hvad praksisfaglighed betyder for undervisningen
- Hvilke konsekvenser vil det få for planlægningen af undervisningen i valgfaget
- Indblik i hvordan en prøve i valgfaget kan komme til at se ud
- Kendskab til den reviderede læseplan og dens betydning for undervisningen i det obligatoriske område
- Konkret arbejde i faget med en praktisk opgave i relation til prøven i valgfaget musik
Kurset kommer til at være en vekselvirkning mellem teori og konkret praktisk arbejde i musiklokalet. Medbring gerne personlige instrumenter.
Kursus program
9.30-10.30: Musikalsk tjek-ind og præsentationsrunde
10.30-10.45: Etablering af Google docs – spørgsmål, udfordringer etc.
10.45-11.00: Valgfaget – baggrund, indhold – kompetenceområder m.m.
11.00-11.15: Pause
11.15-11.45: Praktisk øvelse: En sang – muligheder i valgfaget
11.45-13.00: Prøven i valgfaget – hvordan, hvornår, hvor mange etc.
13.00-14.00: Frokost på Balle
14.00-14.30: Ukulelekursus del 1
14.30-16.00: Sangskrivningsworkshop
16.00-16.30: Pause med kaffe og kage
16.30-18.00: Sammenspilsinspiration – forskellige sammenspilsformer
18.00-19.00: Pause / indkvartering
19.00-20.00: Aftensmad på Balle
20.00-21.00: Ukulelekursus del 2 og mere sammenspil
21.00-?: Socialt samvær
8.15-9.00: Morgenmad på Balle
9.15-9.45: Ukuleleopsamling – sangmuligheder
9.45-10.15: Vi ser Google-docs igennem – har vi fået svar på spørgsmål?
– evt. mulighed for at ringe læringskonsulenten op
10.15-11.00: Musikforståelse – inspiration til forskellige forløb
11.00-11.15: Pause
11.15-12.00: Netværksarbejde i grupper – sparring, årsplaner, forløb etc.
12.00-12.45: Hørelære og teori i valgfaget – inspiration
12.45-13.00: Opsamling og evaluering
13.00-14.00: Frokost på Balle
Kursusbeskrivelse
Praksisfagligheden i skolen skal styrkes og derfor er der lagt mere vægt ind i de praktisk-musiske fag, måske i særlig grad i musik, hvor valgfaget skal tilbydes eleverne i 7. og 8. klasse. Det betyder, at der for alvor skal tænkes undervisningsplanlægning ind på dette niveau og samtidig skal det udvikles en prøve, som lever op til undervisningsministeriets forventninger.
Kravet er, at eleverne skal kunne anvende instrumenter, stemmer og musikalitet i forskellige sammenhænge og herigennem demonstrere praktiske færdigheder, kreativitet, musikforståelse og musiske færdigheder.
Ny læseplan
En ny læseplan er undervejs og den betyder også en ny retning for arbejdet med at lave undervisningsplaner både i det obligatoriske fag og valgfaget. Hvad indeholder den ny læseplan og hvilken betydning vil det få for undervisningen fremover?
Om underviseren
Stefan Teilmann Laub Nielsen
Lektor fra professionshøjskolen Absalon.
Evaluering fra kursist hos Stefan: “Det bedste ved dit kursus er helt sikkert dine erfaringer og din meget bevidste tydelige holdning til sammenspil i musikundervisningen. Du har gjort dig mange overvejelser og de er prøvet af på børn.
Du er en meget kompetent underviser, der med tydelighed, et højt fagligt niveau og stor musikalitet, får alle til at spille og føle sig godt tilpas i rummet.
Det er fedt, at du viser alt og ikke forklarer ret meget. Det er jeg sikker på virker rigtig godt på børn i alle aldre, så man meget hurtigt kommer i gang med at lave musik.
Det er fedt, at du har øret for musikken. Der skal være musik i rummet og det skal lyde godt.
Jeg er sikker på, at jeg nu får alle børn i klassen til at have lige roller. Det er ikke kun den dygtige trommedreng og den dygtige klaverpige, som bærer sammenspillet. Musikken er for alle.”
– Tidligere kursist
Ofte stillede spørgsmål
Den teoretiske del af kurset består bl.a. en gennemgang af prøven og kravene hertil. Men det er også en stor del inspiration til undervisningen herunder.
Den praktiske del består bl.a. af en afprøvning af de teoretiske oplæg + en prøve-eksamen, hvor kursisterne får lov at prøve i en mini-udgave, hvordan det er at være elev til prøven i musik som valgfag.
Eleverne deles ud i grupper, som så trækker et færdigheds- og vidensområde. Dette område skal gruppen herefter forberede sig på den teoretiske del og den praktiske del af prøven. De afleverer herefter en synopse, som sendes til censor.
Prøven foregår med først en praktisk del hvor eleverne spiller musik og derefter en mundtlig del.
Undervisere, der underviser eller skal undervise i valgfaget musik.
Det er ikke nødvendigt at medbringe noget, men man skal være velkommen til at medbringe egne instrumenter og en ukulele.
Tilbud om overnatning
Der kan tilkøbes overnatning for kr. 625 for et enkeltværelse, og kr. 850 for et dobbeltværelse. Vi samarbejder med flere gode overnatningssteder i nærheden af skolen.
Søg kompetencefonden om økonomisk støtte til kurset, overnatning og transport. Det er der mange skoler der benytter sig af. Skal søges inden kursusstart.
Læs mere HER
Overnatningssteder
-
- Hotel Bredehus, Kirkegade 25, 7182 Bredsten – 2 minutter i bil
-
- Topagergaard B&B, Bredstenlundvej 21, 7182 Bredsten – 4 minutter i bil
- Farmerannekset (Ravning B&B), Ravningvej 55, 7182 Bredsten – 4 minutter i bil
-
- Danhostel Vejle, Vardevej 485, Skibet, 7100 Vejle – 6 minutter i bil