Ordblinde elever i matematik
På kurset får du:
- Viden om ordblindhed
- Indsigt i ordblinde elevers mulige udfordringer i matematikundervisningen
- Forskellige værktøjer til arbejdet med ordblinde elever i matematik
- Konkrete forslag til undervisning, som kan betegnes som ordblindevenlig undervisning.
09.00 – 09.30: Mulighed for morgenmad og kaffe
09.30 – 09.45: Velkommen præsentationsrunde
09.45 – 13.00: Kursusindhold
13.00 – 14.00: Frokost og pause
14.00 – 15.30: Kursusindhold
15.30 – 16.00: Pause med kaffe og kage
16.00 – 19.00: Kursus indhold
19.00 – 19.45: Aftensmad
19.45 – ?: Kursusindhold og mulighed for social hygge
08.30 – 09.00: Mulighed for morgenmad og kaffe
09.00 – 12.45: Kursusindhold
12.45 – 13.00: Opsamling og evaluering
13.00 – ?: Frivillig frokost og farvel
• Cirka en ud af otte af eleverne i folkeskolens 9. klasse er ordblinde (EMU)
EMU
Kursusbeskrivelse
I 22/23 var det 13% af 9. klasseeleverne, som havde ordblindhed i følge EMU, og i følge Egmontrapporten 2018 får ordblinde elever ofte lavere karakterer til de afsluttende prøver i matematik .
Gode færdigheder i matematik er – på samme måde som læsefærdigheder – af stor betydning for børn og unges senere mulighed for succes i uddannelse, job og dagligdags situationer i det hele taget.
Det er derfor vigtigt, at matematiklærere har indsigt i ordblinde elevers udfordringer og de muligheder der findes, for at støtte deres faglige udvikling i matematik.
Det er desværre de færreste matematiklærere, som er uddannet til at arbejde med de særlige udfordringer som elever med ordblindhed kan opleve i faget. Dette kan du få redskaber til på dette kursus.
Med udgangspunkt i otte fokuspunkter til matematiklæreren fra opgaven “Et indblik i ordblindes mulige udfordringer i matematik”, og min egen erfaring med undervisning i matematik, samt mit nuværende studie i matematikdidaktik, bliver du under dette kursus rustet til at give eleverne med ordblindhed bedre mulighed for at lære matematik.
Forskningen peger på, at mange områder kan have indflydelse på ordblinde elevers udfordringer i matematik.
Herunder: arbejdshukommelse, automatisering, sproglige vanskeligheder i matematik, fonologi, motivation, narrativer, tempo/stress, angst/selvværd og social arv.
Det er ikke mangel på intelligens eller vilje hos eleverne, der gør, at de er i matematikvanskeligheder.
En tilgang med fokus på otte tiltag i undervisningen, kan være med til at give alle elever et bedre grundlag for at lære matematik.
Om underviseren
Morten Rygner
Uddannet folkeskolelærer, læser matematikdidaktik på DPU og er ordblind.
Ofte stillede spørgsmål
Hele kursusforløbet er meget praksisnært.
Så det hele forsøges overleveret så det kan bruges i egen praksis derhjemme.
Ja.
Undervejs i kursusforløbet vil der være lidt tid til at spørge ind til dine kursuskollegaers gode ideer fra deres undervisning. Men der er derudover tid til erfaringsudveksling sidst på dag 1.
Matematiklærere samt pædagoger og andre med støttefunktioner i faget matematik på folkeskoleniveau.
Medbring en computer
Varigheden. Vi er det eneste kursussted, der har 2-dages kursus. Længden er god, fordi det kan være svært for lærere at være væk fra deres undervisning i flere dage.
Derudover har vi en meget dygtig instruktør på kurset, med værdifuld personlig erfaring bag sig.
Tilbud om overnatning
Der kan tilkøbes overnatning for kr. 625 for et enkeltværelse, og kr. 850 for et dobbeltværelse. Vi samarbejder med flere gode overnatningssteder i nærheden af skolen.
Søg kompetencefonden om økonomisk støtte til kurset, overnatning og transport. Det er der mange skoler der benytter sig af. Skal søges inden kursusstart.
Læs mere HER
Overnatningssteder
-
- Hotel Bredehus, Kirkegade 25, 7182 Bredsten – 2 minutter i bil
-
- Topagergaard B&B, Bredstenlundvej 21, 7182 Bredsten – 4 minutter i bil
- Farmerannekset (Ravning B&B), Ravningvej 55, 7182 Bredsten – 4 minutter i bil
-
- Danhostel Vejle, Vardevej 485, Skibet, 7100 Vejle – 6 minutter i bil